Identity Under Construction: The Role of Nicknames in Youth Marketing as a Basis for Public Policy Development

Authors

  • Blanca Isabel Llamas Félix Universidad Autónoma de Zacatecas. Zacatecas, Zac. México.
  • José Ricardo López Robles Universidad Autónoma de Zacatecas. Zacatecas, Zac. México.
  • Jonatan Alexis De la Torre Llamas Universidad Autónoma de Zacatecas. Zacatecas, Zac. México.

DOI:

https://doi.org/10.58493/ecca.2025.3.2.10

Keywords:

Youth identity, Nicknames in youth marketing, Public policy generation, Social belonging, Brand loyalty.

Abstract

Today's youth are in a continuous process of identity formation, where nicknames play a crucial role. This research analyzed how these nicknames, in addition to acting as social labels, are effective tools for brands seeking to connect with young audiences. By studying advertising campaigns and their impact on social media, it was evident that they reflect the essence of groups, their values, and aspirations, affecting brand perception and consumer behavior. Companies that understand this relationship can develop more authentic strategies that leverage the emotional connection generated, thereby increasing cultural relevance and fostering consumer identity, as well as serving as a basis for the generation of public policies. The study was conducted using a quantitative approach, administering questionnaires to 1,355 young people between the ages of 18 and 30, concluding that nicknames function as tools for inclusion and differentiation within groups.

Author Biographies

Blanca Isabel Llamas Félix, Universidad Autónoma de Zacatecas. Zacatecas, Zac. México.

Dra. en Educación y Dra. en Administración Pública

Docente Investigadora de la Unidad Académica de Contaduría y Administración de la Universidad Autónona de Zacatecas

Certificada como Tutora por CONOCER

Certificada para la Impartición de Cursos de manera presencial por CONOCER

Perfil PRODEP

Candidata a SNI

José Ricardo López Robles, Universidad Autónoma de Zacatecas. Zacatecas, Zac. México.

Dr. en Dirección de Proyectos

Docente-Investigador de la Unidad Académica de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Zacatecas

Jonatan Alexis De la Torre Llamas, Universidad Autónoma de Zacatecas. Zacatecas, Zac. México.

Abogado y Licenciado en Contaduría

Ex-Alumno de la Unidad Académica de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Zacatecas

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Published

2025-04-08