Using technology as a business tool in restaurants in Chilpancingo.

Authors

  • José Luis Susano García Universidad Autónoma de Guerrero. Chilpancingo de los Bravo, Gro.

DOI:

https://doi.org/10.58493/ecca.2025.3.2.08

Keywords:

Technologies, marketing, restaurants, consumers

Abstract

Technology in business is a tool that generates business competitiveness. This study is applied to restaurants in the city of Chilpancingo, Guerrero, due to the lack of knowledge about the use of technological tools and their business impact.   The objective is to understand the use of technological tools in Chilpancingo restaurants from a management and marketing perspective. The INEGI (2024) reports that there are 182 restaurant-type food establishments; a convenience sample of 50 restaurants was selected. A multiple-choice questionnaire was designed using Google Forms for restaurant owners and entrepreneurs.   The findings indicate: low incidence and use of technological tools, lack of awareness of the impact they can generate, a limited culture of using technological tools, a gap in the types of current tools (for example, QR codes and Microsoft Office), and limited implementation of social media, among others.

References

Aranda Gutiérrez, H., Solleiro Rebolledo, J. L., Castañón Ibarra, R., & Henneberry, D. (2008). Gestión de la innovación tecnológica en pymes agroindustriales chihuahuenses. Revista Mexicana de Agronegocios, 23, 681-694. https://www.redalyc.org/pdf/141/14102312.pdf

Chen, T. (2022). El uso de las redes sociales como herramientas de marketing y su impacto en la compra en línea entre los universitarios de la ciudad china de Nanjing, 2020. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 388-400. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1740

Felipe Cabrera, F; Nicolás; Moreno, J. y Zabaleta, P. (2023). La rápida evolución de los medios de pagos en Latinoamérica. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/locations/south%20america/latam/latam/la%20rapida%20evolucion%20de%20los%20medios%20de%20pagos%20en%20latinoamerica/payments%20in%20latam.pdf

Deloitte (20203). La digitalización de pagos. Un camino para impulsar la competitividad de su negocio. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ec/Documents/audit/Pagos-digitales-ago22.pdf

Gonzáles, J (2023). Métodos de pago. Trabajo de Grado. Facultad de Comercio. Universidad de Valladolid.

Gonzales Sulla, A. E. (2021). Comportamiento del consumidor y su proceso de decisión de compra. El nuevo camino del consumidor. Gestión En El Tercer Milenio, 24(48), 101–111. https://doi.org/10.15381/gtm.v24i48.21823

Gutiérrez Olvera, S., & Montañez Moya, G. S. (2011). “Innovación Tecnológica como parte de la cultura empresarial: diagnóstico de la pequeña y mediana empresa tequilera”. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 1(2), 18-32.

Hung, S. W., Cheng, M. J. y Lee. C. J. (2021), A new mechanism for purchasing through personal interactions: fairness, trust and social influence in online group buying. Information Technology & People, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ITP-05-2020-0329

Jiménez, Carlos (2003). Desarrollo Organizacional: la gestión tecnológica. http://www.revistaespacios.com/a99v20n01/20992001.htm1

Malca, Ó. (2001). Comercio electrónico. Universidad del Pacífico.

Núñez de Sarmiento, M. N., & Gómez, O. (2005). El factor humano: Resistencia a la innovación tecnológica. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 1(1), 2334.

PCMI. (2023). Tendencias de pagos digitales en Latinoamérica 2023. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://downloads.ctfassets.net/51xdmtqw3t2p/BFaypUWHwedamc5nQK9lK/bdbdfec3280480f234204bd7f5e36952/Ebook_-_Tendencias_de_pagos_digitales_2023_-_Espan__ol__1_.pdf

Perezo y Nava (2005). El impacto de la gestión tecnológica en el contexto empresarial Revista Venezolana de Ciencias Sociales, vol. 9, núm. 2, diciembre, 2005, pp. 488-504. https://www.redalyc.org/pdf/309/30990214.pdf

Procuraduría Federal del Consumidor (2018). Comercio Electrónico. https://www.profeco.gob.mx/internacionales/com_elec.asp.

Rodríguez-Ardura, I. (2014), Marketing digital y comercio electrónico (4ª ed.), Ediciones Pirámide.

Rodés, A. (2017). Medios de pago internacionales (1a ed.). Ediciones Paraninfo, S.A. https://www.google.com.mx/books/edition/Medios_de_pago_internacionales/X QMoDwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1

Sánchez, Á. L. (2022). América Latina, Redes Sociales y Confianza Institucional (Doctoral dissertation, Centro de Investigación y Docencia Economicas Mexico)).

Sigmond, K. (2018). El comercio electrónico en los tratados de libre comercio de México. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_art-text&pid=S1870-21472018000100359

Susnao, JL y Gómez, D. (2024). Estrategias de Mercadotecnia. Editorial La Biblioteca. DOI: https://www.labiblioteca.com.mx/product-page/estrategias-de-mercadotecnia

Turriago, H. A. (2002). Gerencia de la innovación tecnológica. 1ª. Ed. Alfaomega.

Veiga, J. M. F. (2020). Comercio Electrónico y Métodos de Pago. José Manuel Ferro Veiga.https://www.google.com.mx/books/edition/Comercio_electronico_y_metodos_ de_pago/OyjKDwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=0&kptab=overview

Veona, A. & Pianta, M. (2007). Firm size and innovation in European manufacturing. Small business economics review. Vol. 30. pp.284-286. https://link.springer.com/journal/11187

Vergara Espinosa, M. E. (2022). El comportamiento del consumidor post COVID-19: Oportunidad o desafío para los emprendedores. Revista Colegiada De Ciencia, 3(2), 102–112. https://revistas.up.ac.pa/index.php/revcolciencia/article/view/2856

Published

2025-04-08