The Impact of a Human Immunodeficiency Virus prevention strategy for adolescents using social media

Authors

  • Verónica Gallegos-García Universidad autónoma de San Luis Potosí. Facultad deEnfermeria y Nutricion. San Luis Potosí.S.L.P. México.
  • Jesús Guzmán-Zarzoza Universidad autónoma de San Luis Potosí. Facultad deEnfermeria y Nutricion. San Luis Potosí.S.L.P. México.
  • Marisol Gallegos-García Universidad autónoma de San Luis Potosí. Facultad deEnfermeria y Nutricion. San Luis Potosí.S.L.P. México.

DOI:

https://doi.org/10.58493/ecca.2025.3.2.07

Keywords:

Social networks, Health prevention, TikTok, Whatsapp, Youtube, HIV

Abstract

The use of social media in the healthcare field has generated relevance for the dissemination of information on health prevention. This study evaluated the impact on the acceptance and awareness of the use of visual and audiovisual materials on HIV prevention, shared on different digital platforms. A quantitative approach, with a non-probabilistic sample, was used. The analysis was based on metrics from the social media platforms of YouTube, TikTok, and WhatsApp. The results show that TikTok generated greater audience reach but less viewer retention; YouTube obtained fewer views but greater retention; and the WhatsApp channel managed to obtain a total of 98 followers. It was concluded that the use of audiovisual strategies on social media has an impact on Internet users' acceptance of health prevention.

References

Adolescencia, C. N. para la S. de la I. y. (s/f). Grupo de Atención Integral para la Salud de la Adolescencia (GAIA). https://www.gob.mx/salud/censia/articulos/grupo-de-atencion-integral-para-la-salud-de-la-adolescencia-gaia-130953?state=published.

Álvarez, D. O. I., Jiménez, G. E. C., Arias, P. D., & Verdugo, D. (2018). El analfabetismo tecnológico o digital. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164297.

Arcai, A. (s/f). TikTok y la Generación Z: transformadores de la comunicación digital. https://www.wearemarketing.com/es/blog/tiktok-generacion-z.html#.

Arenas Monreal, L., Arillo-Santillan, E., Francisco Betanzos-Reyes, A., Jiménez-Aguilar, A., Márquez-Serrano, M., Rangel-Flores, H., Rodríguez-Bolaños, R., & Rueda-Neria María Angeles Villanueva-Borbolla, C. M. (s/f). Síntesis sobre políticas de salud.

Asociación de Internautas. (s/f). Internauta. https://hemeroteca.internautas.org/html/10063.html.

BBVA, C. (2021). “Marketing” social: qué es y para qué sirve | BBVA. https://www.bbva.com/es/sostenibilidad/marketing-social-sirve/.

Carrasco Lecona, J. O., Carrasco Gutiérrez, R. G., Galán Torres, G., & Ley, A. K. (2025). Uso de Tik Tok como una herramienta eficaz de aprendizaje en la educación nivel Media Superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 6. https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3317

Causas De Muerte De Adolescentes En México (2022) - Blog De Datos E Incidencia Política De REDIM. (2022). https://blog.derechosinfancia.org.mx/2024/04/02/causas-de-muerte-de-adolescentes-en-mexico-2022/.

CENSIDA, C. (2024). Epidemiología Registro Nacional de Casos de VIH y sida. https://www.gob.mx/censida/documentos/epidemiologia-registro-nacional-de-casos-de-sida.

Díaz de León Castañeda, C. (2020). TIC en el sector público del Sistema de Salud de México: Avances y oportunidades. Acta Universitaria, 30, 1–25. https://doi.org/10.15174/au.2020.2650

Evans, E., Gory, L. B., & O’Kane, A. (2022). TikTok: An Opportunity for Antibiotic Education? Innovations in pharmacy, 13. https://doi.org/10.24926/iip.v13i4.4916

Hernández-Peña, H., Aguirre-Martínez, G., Estay-Sepúlveda, J. G., Lagomarsino-Montoya, M., Mansilla-Sepúlveda, J., Ganga-Contreras, F., Hernández-Peña, H., Aguirre-Martínez, G., Estay-Sepúlveda, J. G., Lagomarsino-Montoya, M., Mansilla-Sepúlveda, J., & Ganga-Contreras, F. (2019). La era digital comprendida desde la Psicología humanista. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476763458004.

Hoja informativa — Últimas estadísticas sobre el estado de la epidemia de sida. (2024). https://www.unaids.org/es/resources/fact-sheet.

INEGI. (2022). ESTADÍSTICAS A PROPÓSITO DEL DÍA INTERNACIONAL DE LA JUVENTUD. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LIMJ.pdf

Martínez-Sanz, R., Buitrago, Á., & Martín-García, A. (2023). Communication for health through TikTok. Study of influencers in the pharmaceutical field and connection with their audience. Revista Mediterranea de Comunicacion, 14(1), 83–98. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23435

MayoClinic. (2022). Cómo ayudar a tu hijo adolescente a navegar por las redes sociales. https://www.mayoclinic.org/es/healthy-lifestyle/tween-and-teen-health/in-depth/teens-and-social-media-use/art-20474437.

Morales, J. C. (2024). ¿Qué es YouTube?, primera pregunta hacia el éxito. https://support.google.com/youtube/community-guide/278093747/%C2%BFqu%C3%A9-es-youtube-primera-pregunta-hacia-el-%C3%A9xito?hl=es.

NIMH. (s/f). El cerebro de los adolescentes: 7 cosas que usted debe saber. https://www.nimh.nih.gov/health/publications/espanol/el-cerebro-de-los-adolescentes-7-cosas.

Owens, D. K., Davidson, K. W., Krist, A. H., Barry, M. J., Cabana, M., Caughey, A. B., Curry, S. J., Doubeni, C. A., Epling, J. W., Kubik, M., Landefeld, C. S., Mangione, C. M., Pbert, L., Silverstein, M., Simon, M. A., Tseng, C. W., & Wong, J. B. (2019). Screening for HIV Infection: US Preventive Services Task Force Recommendation Statement. En JAMA - Journal of the American Medical Association (Vol. 321, pp. 2326–2336). American Medical Association. https://doi.org/10.1001/jama.2019.6587

Rojo-Ramírez, A. A. (2009). ¿Cómo mejorar la tasa de respuesta en encuestas on line? Revista de Estudios Empresariales, 2a Época, 38–61. https://doi.org/10.17561/ree

Salud, S. de. (s/f-a). ¿Qué es la adolescencia? https://www.gob.mx/salud/articulos/que-es-la-adolescencia.

Salud, S. de. (s/f-b). Semana Nacional de Salud de la Adolescencia (SNSA). https://www.gob.mx/salud/articulos/semana-nacional-de-salud-de-la-adolescencia-snsa-10704.

Shankar, R. (2011). Factors influencing online social interactions. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 6778 LNCS, 355–362. https://doi.org/10.1007/978-3-642-21796-8_38

Tiffin University. (s/f). Descubre sobre el Marketing Social y 5 de sus características. https://global.tiffin.edu/blog/marketing-social-ejemplos-y-caracteristicas.

TikTok Help Center. (s/f). Guía para nuevos usuarios. https://www.tiktok.com/safety/es/new-user-guide.

Vignolo, J., Vacarezza, M., Álvarez, C., & Sosa, A. (2011). Niveles de atención, de prevención y atención primaria de la salud. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-423X2011000100003.

Vilar Pont, M., Salgado Rodríguez, M. C., Paradell Blanc, N., & PInsach Bosch, L. (2021). Impact of implementing new technologies to innovate and transform primary care: The technology nurse. En Atencion Primaria Practica (Vol. 3). Elsevier Espana S.L.U. https://doi.org/10.1016/j.appr.2021.100116

WebSalud. (s/f). https://sites.google.com/view/proyecto-original/inicio.

WhatsApp. (s/f). Marketing de WhatsApp para el sector sanitario – Wavetec Blogs. https://www.wavetec.com/es/blog/marketing-de-whatsapp-para-el-sector-sanitario/.

WhatsApp Help Center. (s/f-a). Acerca de nosotros | WhatsApp. https://www.whatsapp.com/about.

WhatsApp Help Center. (s/f-b). Información acerca de los canales de WhatsApp. https://faq.whatsapp.com/549900560675125/?helpref=uf_share.

Published

2025-04-08