The Post hoc segmentation of attitudes towards electronic commerce.
Department of Treasury Mexican Institute of Social Security State Deconcentrated Administrative Operation Body San Luis Potosí
DOI:
https://doi.org/10.58493/ecca.2023.1.2.08Keywords:
strategies, sales territory, competition, marketing, geomarketingAbstract
Abstract
Tabasco is currently the largest chocolate producer in Mexico, where the average consumption per person per year is 700 grams. There are multiple companies competing in Tabasco, however, Chocolates Alteza, belonging to INCATABSA, does not appear among the main ones in the state. This document aims to gather important information about marketing strategies, logistical processes, and the various technologies that are currently available to help us manage information about certain geographic territories, where commercial transactions influenced by various factors such as socioeconomic and psychographic factors are carried out day by day. Likewise, importance is given to the exhaustive analysis of the geographical area and the subsequent strategic decision focused on saving expenses and optimizing marketing efforts. Recommendations are presented to the company related to the use of technology, strategies, and digitization, all based on previous research, articles, official government data, and private sites of economic and demographic data.
References
Aguilar, L. A. (s. f.). Incatabsa. DeTabascoSoy. Recuperado de https://detabascosoy.com/incatabsa/
Autoridades unen esfuerzos para rescatar industrializadora de cacao. (2019, 19 julio). Diario Presente.
Recuperado el 26 de abril de 2023, de https://www.diariopresente.mx/tabasco/autoridades-unenesfuerzos-para-rescatar-industrializadora-de-cacao/237901
Bravo, Gadea, M. A. (2009). El Geomarketing. Revista Enfoque, (15), 10-11.
Cancino, L. A. (2017). Proyecto de Modelo de Sistema de Información Geográfica aplicado al
Geomarketing.
Domínguez, I. D. C. R. (2019). "Diseño estratégico de marketing para productos de la empresa 'Wolter'".
El Economista. (2015, 12 septiembre). El chocolate es mexicano, pero en México se consume poco. El
Economista. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/empresas/el-chocolate-es-mexicanopero-en-mexico-se-consume-poco-20150912-0007.html
Espejela, A., Barrerab, E. C. A., Ybarra, C., & Covarrubiasb, I. Análisis de la red de valor e innovación de la
agroindustria de cacao (Theobroma cacao L.) en Tabasco México. In XI Congreso de la Asociación
Española de Economía Agraria (p. 303).
Martínez Martínez, A. U. R. O. R. A., Zumel Jiménez, M. C. (2016). Organización de equipos de ventas.
Ediciones Paraninfo, SA.
Martínez, F. S. A. (2009). Logística y marketing geográfico. Marge Books.
Nahmias, S. (2007). Análisis de la producción y las operaciones. México, DF: Ed. McGraw-Hill.
Pacheco, J. B. (2015). Técnicas de ventas. Ecuador: utmach.
Rodríguez, R. B. R., & Martínez, M. Á. R. (2010). Las (des)ventajas competitivas del sector chocolatero del
estado de Tabasco. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 16(46), 107-118.
Secretaría para el Desarrollo Económico y la Competitividad. (s. f.). Productos con Potencial Exportador.
Recuperado el 6 de mayo de 2023, de https://sedec.tabasco.gob.mx/tabascoexport/productos/potenciales?q=EE45D340
SIAP Sagarpa. Anuario estadístico para la producción agrícola. Disponible en
https://nube.siap.gob.mx/cierreagricola/
Significados. (2018). Significado de Territorio. Significados. Recuperado de
https://www.significados.com/territorio/
Statista. (2023, 20 febrero). México: facturación por segmento del mercado de confitería y golosinas en
Recuperado de https://es.statista.com/previsiones/1304210/mexico-ingresos-del-mercado-degolosinas-en-mexico-por-segmento

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Eduardo Santiago López, Rodolfo Jiménez León

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- CompartirIgual — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la la misma licencia del original.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.